JAGUNG ROMBAU SODAP JANG...RASO SEKALI ONDAK LA III

20101108

PARA PUKAT









Jaring ni sya beli dari pembekal yg. nak cuba bawak masuk dari Thailand
tapi dia baru bawak dua ikat saja.Satu ikat ada 10 helai saya ambik satu dan
seorang petani cina ambik satu.Kami tak pernah guna pun barang ni dan pembekal
tu suruh kami cuba dulu kalau praktikal dan jimat kos dia bercadang nak bawak masuk
banyaklah.Plot ni lebih kurang 0.4 ekar je boleh masuk 2000 pokok timun.
Agak leceh gak nak pasang jaring ni tapi dah siap nampak kemas dan jimat
tali lagi sebulan lagi barulah kita tahu hasilnya dan kos.Sebelum ni saya ada lihat
Jabatan Pertanian buat petak demo di Kg Senama dan nampaknya tak berapa
bejaya dan serabut.Sya memang dah lama nak cuba tapi tak dapat bekalan jaring ni
dan saya rasa ianya boleh berjaya kalau kita betul betul pasang dan adunkan dengan sedikit
keretiviti.Jaring yg. digunakan oleh jabatan agak kasar hijau, yg ni halus dan putih.
Tak sabar rasanya nak tanam ni,nak tengok apa kebaikan dan kelemahannya.
Bersebelahan plot ni sya sedang pasang kayu para dan merancang nak gunakan jaring
yg.Jabatan buat demo tu pasal saya tengok terbiar dan tak digunakan tapi rekabentuknya
sya akan buat lain sikit dari yg ni.

2 comments:

juliana halim said...

Slm...sy bminat dgn para pukat ni...boleh bg contact no x...terima kasih

juliana halim said...

Slm...sy bminat dgn para pukat ni...boleh bg contact no x...terima kasih